Motorová Lokomotiva řady 731 (T457.1)

731 030 - 3

Hlavní technické údaje

Původní řadové označení ČSDT457.1
současné řadové označení731
VýrobceČKD Praha
Počátek dodávek1988
Počet vyrobených vozidel pro ČD62
Uspořádání pojezduBo'Bo'
průměr hnacích dvojkolí1000 mm
Délka přes nárazníky15 280 mm
Rozchod1435 mm
Trvalý výkon600 Kw
Nejvyší rychlost80 Km/h
Služební hmotnost68 t
Typ spalovacího motoruK 6 S 230 DR
Přenos výkonuelektrický střídavě-stejnosměrný

Vznik

Moderní lokomotivní řada T 457.1 (731) vznikla odvozením a technickým zdokonalením starší řady T 457.0 (730). Dva prototypy byly vyrobeny v roce 1988, sériové dodávky probíhaly v letech 1991 až 1992 ve dvou třicetikusových sériích. Oproti řadě 730 se provozní určení nových lokomotiv řady 731 nezměnilo, stroje se používají pro středně těžký staniční posun a lehkou traťovou službu. Lokomotivy jsou oblíbené zejména díky dobrým trakčním vlastnostem, které jsou díky elektrodynamické brzdě ještě lepší než u předchozí řady 730. Výkon při traťové službě v běžném provozu ale příliš nedostačuje.

Mechanická část

Lokomotiva je kapotová se sníženými kapotami, prostornými ochozy a věžovým stanovištěm strojvedoucího s dvojicí diagonálních řídicích pultů. Zvenčí se oproti řadě 730 liší v odlišném provedení rámu, na kterém jsou nově šikmé schody, upravenou kabinou strojvedoucího a odlišnou osvětlovací technikou (dva malé dálkové světlomety v každém směru, poziční světla již nejsou integrována do kapot). Rám lokomotivy je pomocí osmi pryžokovových silentbloků uložen na dvou dvounápravových podvozcích klasické koncepce ČKD, tj. s dvojkolími vedenými kyvnými rameny, která jsou odpružena šroubovými pružinami s paralelními hydraulickými tlumiči. Podvozky jsou vybaveny zařízením pro mazání okolků. Otočné čepy jsou pevně umístěny v rámu lokomotivy. V každém podvozku jsou dva tlapové trakční motory. Za čelníky rámu jsou umístěny deformační členy. V delší kapotě je umístěno trakční soustrojí, skládající se ze spalovacího motoru, trakčního alternátoru a usměrňovače a následně čtyř trakčních motorů umístěných v podvozcích. Spalovací motor je naftový šestiválec s přeplňováním, přímým vstřikem paliva, vodním chlazením a ventilovým rozvodem OHV. Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a elektrodynamickou brzdou. Samočinná tlaková brzda je řízena elektrickým brzdičem DAKO BSE se dvěma ovladači DAKO OBE1. Přímočinnou brzdu řídí elektrický brzdič DAKO BPE. Vzduch stlačuje kompresor K 3 Lok-1 s mechanickým pohonem. Dva hlavní vzduchojemy mají objem celkem 1 000 l (p = 10 bar). Brzdový rozváděč je typu DAKO GP (DK-GP). Pneumatická brzda je špalíková, všechna čtyři dvojkolí jsou brzděna oboustranně. Zásoba písku činí 400 kg.

Elektrická část

Lokomotiva je osazena střídavým třífázovým trakčním alternátorem TA 604, na jehož výstupu je proud usměrněn křemíkovým diodovým usměrňovačem, aby mohly být napájeny čtyři stejnosměrné čtyřpólové trakční motory TE 015 C. Regulace výkonu je provedena elektronickým regulátorem, který dbá i na ochranu proti skluzu. Celkem je 9 jízdních a 9 brzdových stupňů. Elektrodynamická brzda je odporová se stupňovitou regulací. Řízení je buď manuální se zadáváním výkonu pákovým řídicím kontrolérem, nebo automatické s předvolením požadované rychlosti. Lokomotiva umožňuje řízení dvou strojů této řady ze stanoviště jedné lokomotivy. Baterie 75 NKS 150 o kapacitě 150 Ah je napájena ze sítě o napětí 110 V. Lokomotiva je vybavena vlakovým zabezpečovačem LS IV.


Fotogalerie

731 030 - 3 731 062 - 6

Copyright © 2009 - 2011 Železniční web™
Bez předchozího písemného souhlasu je kopírování těchto materiálů zakázáno.


Hlavní stránka Elektrické lokomotivy Elektrické jednotky Motorové lokomotivy Motorové Jednotky Parní lokomotivy